viaplay-ab-v36-2017-stortavlor-3.jpg
Showcase

Viaplay – Hassel

Total take-over i Stockholms tunnelbana när Hassel har premiär.

För första gången någonsin tar en annonsör helt över en tunnelbanestation. Det är kreatören Jocke Jonasson som tillsammans med Viaplay och Clear Channel har skapat denna underjordiska ”reklamvernissage”. Detta görs i samband med Viaplay’s nylansering av serien Hassel som har premiär den 8 september. Serien består av 10 avsnitt och visas på Viaplay samt TV3.

”För oss är det här verkligen ett unikt tillfälle där platsen – tunnelbanan – och den kreativa utformningen av reklamen verkligen förstärker varandra. Dessutom blir impacten ännu större när kampanjens utformning är så annorlunda mot mycket annan reklam du ser idag” – Sofie Brange, PR & Communications Manager, Clear Channel

Kampanjen sträcker sig längs alla ytorn på Odenplans nya tunnelbanestation vilket skapar en otroligt kraftful känsla. Motiven är även dem värda att uppmärksammas. Jocke Jonasson har satt samman kampanjen med hjälp av stilistiska bilder som är hämtade ifrån serien vilket gör att kampanjen kan liknas vid en utställning.

Idén till kampanjen kom från ett tidigt samtal jag hade med Hassel regissören Amir Chamdin. Referenser i färger, miljöer och musiken ledde till de första skisserna och ganska snart till en underground tanke som översatt till media blev Tunnelbanan och en ”overtake” av en hel station. Odenplan.

Jag ringde Clear Channel som gillade idén och presenterade sedan mina skisser och den utökade media tanken för Viaplay. Efter en stor tumme upp så återstod bara ett jättejobb. Ett 50-tal skisser och många roliga snack med Viaplay resulterade i de 12 motiv som syns på Odenplan.

Jocke Jonasson, Art Director, New

För mer inspirerande case beskök vårt inspirationsgalleri.