fotobestallning-play-kopcentrum-emporia-malmo17-v36-2017.jpg
Nyheter / Press

Clear Channels digitala nätverk växer kraftigt efter avtal med AdCityMedia.

År 2011 lanserade Clear Channel Sveriges första digitala utomhusreklam (DOOH) i Stockholms tunnelbana, och sedan dess har nätverket vuxit till att täcka hela Sverige. Nu expanderar nätverket ytterligare - med ett 90-tal skärmar i ett bräde - efter att Clear Channel vunnit en pitch om rättigheterna att sälja reklam på AdCityMedias köpcentrumskärmar. Tidigare hade Visual Art försäljningsrättigheterna till hälften av skärmarna i avtalet.

”Vi leder den digitala utvecklingen inom utomhusreklam i Sverige och att fortsätta expandera vårt nätverk, fort och över hela Sverige är av högsta prioritet för oss. Det här avtalet innebär bland annat att vi kommer totalt dominera Västerås, och att vi ytterligare stärker vårt unikt starka erbjudande i Sveriges 20 största städer, säger Ola Klingenborg, vd för Clear Channel Scandinavia, och fortsätter:

”Vi har nyligen fått två viktiga pusselbitar på plats: vår nya programmatisk plattform, Flex, samt en branschgemensam digital valuta. Nu är det rätt tid att trycka gasen i botten på ytterligare expansion av vårt digitala nätverk. Vår satsning på nästa generation av digital utomhusreklam – DOOH 2.0 – har redan tagits väldigt väl emot av marknaden.”

”Då vi i vår portfölj främst jobbar med storformat så valde vi att lägga ut vårt bestånd av inomhusskärmar i nio köpcentrum på upphandling. En upphandling Clear Channel vann. Vi fortsätter dock att sälja på storformat i anslutning till dessa köpcentrum. Detta är ett positivt och strategiskt beslut för oss”, säger Anders Axelsson, vd för AdCityMedia(publ).

De nya skärmarna finns i köpcentrum i topp-10 och topp-20 städer såsom Örebro, Västerås och Sundsvall, men även i Sala och Upplands Bro. Totalt uppgår nu Clear Channels nätverk till snart 800 digitala skärmar i Sveriges 20 största städer.