clear-channel-flex-1.jpg
Nyheter / Insikter, Press

Clear Channel är först ut och lanserar Programmatic för DOOH.

År 2011 lanserade Clear Channel Sveriges första digitala utomhusreklam i Stockholms tunnelbana. Nu tar vi ett minst lika stort steg – och markerar en milstolpe för hela branschen – när vi lanserar Clear Channel Flex – Sveriges första Programmaticplattform som möjliggör för annonsörer och byråer att köpa och använda Digital Out-of-home (DOOH) helt flexibelt.

”Vi leder den digitala utvecklingen inom utomhusreklam i Sverige och att satsa på en Programmaticplattform har därför varit högsta prioritet för oss. Parallellt har vi under de senaste åren kraftigt expanderat för att nå täckning i hela landet med digitala utomhusskyltar, och drivit på för en gemensam digital valuta för utomhusbolagen. Och dessa tre komponenter tillsammans gör att jag idag kan säga att vi verkligen når en ny milstolpe – DOOH 2.0”, säger Ola Klingenborg, vd för Clear Channel Scandinavia, och fortsätter:

”Med den här plattformen utmanar vi verkligen Online, TV och Print aggressivt på alla fronter. De är våra största konkurrenter och den här nya lösningen kommer innebära att vi plockar ännu mer marknadsandelar från dem.”

Clear Channel Flex – den första riktiga Programmaticplattformen för DOOH

Flex är Clear Channels nya Programmaticplattform som möjliggör att du som medieköpare helt och hållet kan styra din kampanj på ett enkelt och flexibelt sätt, både innan och under kampanjperioden. Parametrar som du kan styra efter är t.ex. räckvidd, frekvens, geografi, stad/adressnivå, intressepunkter, butiker, tidpunkt på dagen och i veckan, kampanjlängd, share of voice, etc.

”Annonsörsnyttan har varit vårt fulla fokus under hela processen för att ta fram vår nya Programmaticplattform – och inte de tekniska lösningarna i sig. Och jag kan därför stolt säga att med Flex blir det både enklare och mer flexibelt för våra annonsörer att maximera effekten av sin utomhuskampanj”, säger Finn Wikander, Produktdirektör Clear Channel Scandinavia och ansvarig för lanseringen av Flex, och fortsätter:

”Nu kan du som annonsör köpa DOOH helt oberoende av fasta kampanjtider och nätverk, och istället köpa utifrån kontakter, vissa tider eller efter just precis det som passar din specifika kampanj. Plattformen som rullas ut är global och Sverige är först ut i Skandinavien.”

Programmatic för DOOH – andra utmaningar, andra lösningar

Programmatic i dess ursprungliga form utvecklades av och för onlinemediet – för att lösa deras unika utmaningar såsom överskott på annonsplats, fragmenterad medieägarstruktur, etc. Online och Utomhus är två fundamentalt olika medier som därför behöver olika lösningar för att addera verkligt annonsörsvärde

Programmatic kan delas upp i tre huvudområden: Automation. Flexibility. Measureability. För DOOH (och OOH) är flexibilitet och mätbarhet viktigast. Automated trading – som är det som många förknippar Programmatic med – är definitivt en del av Programmatic, men bara en liten del som bidrar med begränsad annonsörsnytta för DOOH.

”Flexibilitet och mätbarhet är kärnan till att skapa bättre, mer relevanta och effektiva utomhusreklamkampanjer. Att ha en ”automatiserad köpknapp”, men bara sälja färdiga paketlösningar till ett förutbestämt pris är inte Programmatic för oss. Automatiseringen av köpprocessen kan såklart vara intressant, men att börja i den änden tillför inte tillräckligt med annonsörsnytta”, säger Finn Wikander.