lrf2-v24-2023-adshel-scaled.jpg
Nyheter / Kampanjer

Svemestertrenden håller i sig – låt inte marknadsföringen ta semester.

30/6-23
Människor är mer lojala mot varumärken som de känner igen och har top of mind, så låt inte marknadsföringen ta semester. Clear Channels skyltar finns över hela landet, på attraktiva platser i stadsmiljö där människor rör sig som mest. Ta chansen och låt varumärket synas över semestersverige där din målgrupp finns.

Nå semesterlediga målgrupper

Under sommaren har varumärken en riktig bra chans att nå och inspirera semesterlediga målgrupper. Varmare dagar, ljusare nätter, firanden och efterlängtade festivaler – förutsättningarna för att utomhussommaren i Sverige kommer bli en riktig fullträff kunde knappast varit bättre!

Svemestertrenden håller i sig

Svemestertrenden innebär gott om möjligheter för varumärken att upprätthålla kontakten med sina målgrupper under hela sommaren. Statistik från Statistiska Centralbyrån visar att turistresandet i Sverige har ökat varje sommar sedan sommaren 2019, och antalet övernattningar på svenska hotell, vandrarhem och i stugbyar har ökat varje år. Dessutom visar siffror från Visit Sweden att något färre svenskar planerar utlandsresor nu än under 2022. Andelen som planerar en semester i Sverige är högre, och allt flera vill stanna längre på sin svemester.

Gröna besöksmål är bland de mest besökta platserna i Sverige och samtidigt något svenskarna vill se ännu mer av under semestern. Enligt en undersökning gjord av Kantar Public visar att svenskarnas mest populära besöksmål är parker och trädgårdar, tät följt av statliga museer och teatrar.

Unilevers kreativa 3D kamanj gav stor uppmärksamhet

Unilever tog till vara på möjligheten att synas med sin utomhuskampanj under sommaren 2022. Elin Järvinen, Brand Manager och Eva Nygårdh, Head of Media, förklarade att de valde just denna perioden för att extra många då är utomhus. Varumärket skapade stor uppmärksamhet och impact genom att med hjälp av 3D skapa en illusion av att deodoranterna flög ut ur reklamskyltarna.

Vi tycker att utomhusreklam är en av de roligaste kanalerna att jobba med, för att räckvidden är så bred. Det finns också mycket utrymme för kreativitet. Till exempel kan man lokalisera efter plats, säsong, tid på dygnet, eller som i vårt fall där vi valde att använda digital 3D.

Elin Järvinen, Brand Manager, och Eva Nygårdh, Head of Media i Unilever

Läs mer om kampanjen här.

Källor: Kantar Public/Statens fastighetsverk, Visit Sweden och Svensk Handel.

Kontakt

Är du nyfiken på hur du kan lyfta ditt varumärke i sommar? Ta kontakt, så hjälper vi dig.